Środowiskowe miasteczko ruchu drogowego.
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęStatystyki
Oddano ogółem
głosów
313
Oddano głosów
Ważnych
313
Nieważnych
0
Dane podstawowe
Numer nadany po weryfikacji 21
Cele projektu Cele - Wsparcie działań edukacyjnych w zakresie bezpiecznego poruszania się dzieci na drodze; - Promocja aktywnego, zdrowego trybu życia; - Kształcenie nawyków poruszania się ekologicznymi środkami transportu (rower, hulajnoga);
Opis projektu Stworzenie na terenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Redzie ogólnodostępnego miejsca do edukowania dzieci w zakresie bezpiecznego poruszania się w przestrzeni miasta w postaci miasteczka ruchu drogowego będzie ważnym przedsięwzięciem dla całej społeczności lokalnej. Reda jest niewielkim miastem, gdzie wiele osób porusza się pieszo, popularne są rowery i hulajnogi. Rower jest również środkiem rodzinnej aktywnej rekreacji. Do redzkich szkół wielu uczniów przyjeżdża rowerem lub hulajnogą. Od wielu lat szkoły promują ten sposób poruszania się – uczniowie są zachęcani do takiej formy aktywności fizycznej. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo i kształtowanie umiejętności prawidłowego poruszania się w przestrzeni miasta. Do tych umiejętności dzieci są wdrażane od najmłodszych lat- w ramach zajęć edukacyjnych, podczas wyjść i wycieczek szkolnych. Od klasy IV uczniowie są przygotowywani i przystępują do egzaminu na kartę rowerową. Utworzenie szkolnego miasteczka do nauki zasad ruchu drogowego w znaczącym stopniu ułatwi prowadzenie dotychczasowych działań oraz umożliwi ich realizację i poszerzenie skali realizowanych zadań w celu kształcenia właściwych nawyków dzieci jako uczestników ruchu drogowego, rozszerzając je także na dzieci, które nie są uczniami ZSP2. Jest to zadanie bardzo ważne z punktu widzenia społeczności lokalnej – jego celem jest bezpieczne dziecko na drodze, a w przyszłości – świadomy dorosły użytkownik dróg. Projekt umożliwiłby organizację cyklicznego pikniku rowerowego dla uczniów klas III z redzkich szkół w który byłyby zaangażowane redzie szkoły podstawowe we współpracy z policją oraz prywatnymi partnerami. Miasteczko rowerowe byłoby dostępne dla każdego mieszkańca Redy w dni powszednie w godzinach 15.00 – 18.00. Dla grup zorganizowanych również w soboty po wcześniejszym ustaleniu godziny z dyrekcją szkoły.
Uzasadnienie Jednym z głównych problemów, który może zostać rozwiązany dzięki projektowi stworzenia miasteczka ruchu drogowego, jest bezpieczeństwo dzieci podczas zdawania egzaminu na kartę rowerową. Wiele dzieci korzysta z rowerów jako swojego podstawowego środka transportu, dlatego ważne jest, aby były odpowiednio przygotowane i świadome zasad ruchu drogowego. Istnieje potrzeba bezpiecznego i kontrolowanego środowiska, w którym uczniowie, ale też i dzieci spoza szkoły mogłyby przygotować się do zdania egzaminu na kartę rowerową. Projekt umożliwiłby w przyszłości organizację pikników rowerowych dla uczniów z różnych szkół podstawowych. Tego typu wydarzenie nie tylko sprzyjałoby integracji między uczniami różnych placówek, ale również promowałoby zdrowy tryb życia i aktywność fizyczną. Piknik rowerowy byłby doskonałą okazją do podtrzymania motywacji do jazdy na rowerze oraz rozwijania świadomości na temat bezpieczeństwa na drodze. Stworzenie miasteczka ruchu drogowego i organizacja pikników rowerowych niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim, dzieci zdobyłyby praktyczne umiejętności związane z ruchem drogowym, które będą mogły wykorzystać w codziennym życiu. Zwiększyłoby to także ich bezpieczeństw na drodze. Ponadto pikniki rowerowe promowałyby zdrowy styl życia i integrowały uczniów z różnych szkół. Dzięki temu projektowi, dzieci miałyby okazję nauczyć się i doskonalić umiejętności związane z ruchem drogowym w kontrolowanej i bezpiecznej przestrzeni.
Zakres projektu Projekt przede wszystkim będzie służył dzieciom, które będą miały możliwość w bezpiecznych warunkach zdobyć odpowiednie umiejętności i uzyskać kartę rowerową. Pośredni przysłuży się też pozostały mieszkańcom miasta zwiększając poziom bezpieczeństwa na drogach i chodnikach poprzez propagowanie bardziej odpowiedzialnej jazdy na rowerze przez dzieci i młodzież. Lokalna społeczność skorzysta na tym, że potencjalnie może zwiększyć się udział roweru, jako środka transportu kosztem spadku liczny dzieci podwożonych samochodem przez rodziców do szkoły. Mniejsza ilość spalin wpływa pozytywnie na jakość powietrza w mieście.
Ochrona środowiska Propagowanie roweru jako środka transportu wśród uczniów szkoły podstawowej ma wiele korzyści dla ochrony środowiska. Oto kilka: 1. Redukcja emisji gazów cieplarnianych: Rower nie emituje żadnych gazów cieplarnianych ani innych szkodliwych substancji, co przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery. 2. Ograniczenie zanieczyszczania powietrza: Rowery nie spalają paliwa, co oznacza, że nie powstają spaliny ani pyły drogowe, które negatywnie wpływają na jakość powietrza i zdrowie ludzi. 3. Ochranianie zasobów naturalnych: Do produkcji rowerów zużywa się mniej materiałów i zasobów naturalnych, w porównaniu do samochodów. 4. Edukacja ekologiczna; Promowanie roweru jako środka transportu dla uczniów szkoły podstawowej może prowadzić do zwiększenia świadomości ekologicznej wśród dzieci i ich rodziców. Informując uczniów o korzyściach ekologicznych wynikających z korzystania z roweru, można zachęcić ich do podejmowania działań mających na celu ochronę środowiska.
Autor Iwona Nowicka
Lokalizacja projektu
Adres Teren Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Redzie
Szacunkowa wartość realizacji projektu
Kwota 18.200 PLN
Szacunkowy kosztorys Składowe projektu: 1. Plac manewrowy (wymalowanie) 15000 zł 2. Zestaw znaków drogowych mobilnych (10 szt.) 3200 zł RAZEM 18200 zł
Przewidywane koszty eksploatacji i utrzymania projektu Eksploatacja i utrzymanie 1. Naprawy i uzupełnienie zniszczonych elementów 200 zł
Przewidywany przyszły koszt eksploatacji w roku kalendarzowym 200.00 zł
Załączniki (np.: mapy, zdjęcia, grafiki, inne materiały)
Status
Status Opinia pozytywna
Data dodania 2024-02-27 21:33
Data weryfikacji formalnej 2024-03-25 14:14
Data weryfikacji merytorycznej 2024-03-25 14:16
Data akceptacji do głosowania 2024-03-25 14:16